PENGEMBARAAN KINABATANGAN: Hari Ketiga, 22 November 2009





Aktiviti kami pada hari ini bermula pada jam 6 pagi dengan morning river cruise. Dengan menaiki bot dari Nature Lodge, kami menyusuri Sungai Kinabatangan menuju ke arah hulu sungai untuk melihat hidupan liar di sepanjang sungai. Menurut penamdu bot kami, waktu pagi merupakan waktu yang sesuai untuk melihat hidupan liar kerana mereka sedang mencari makanan. Kami pulang semula ke Nature Lodge untuk bersarapan setelah hampir dua jam menyusuri sungai.












Aktiviti kami seterusnya ialah mengunjungi Habitat Enterprise. Kami telah diberikan taklimat mengenai fungsi Habitat Enterprise oleh En Azlin bin Awang, pemilik Habitat Enterprise.
























Kami juga berpeluang melakukan aktiviti di sana seperti mengisi tanah di dalam beg semaian dan memindahkan anak pokok ke dalam beg semaian.





Selepas makan tengah hari, aktiviti kami diteruskan dengan penanaman pokok pada jam 2.30 petang. Menurut pihak WWF, kawasan penanaman ini perupakan kawasan kritikal dan memerlukan perhutanan segera demi menjaga habitat semula jadi hidupan liar. Setiap dari kami menerima sebatang anak pokok untuk ditanam.














Selepas tamat aktiviti penanaman pokok, aktiviti kami yang seterusnya ialah evening river cruise. Kami menyusuri Sungai Kinabatangan sekali lagi untuk melihat hidupan liar pada waktu petang pula.





orang utan






































































2 comments:



art_fiez berkata...

sila hantar email sume ahli...nk hntr gmbr n video trip ke sg kinabatangan...hntr ke afiz@tv9.com.my

thanks...:D

Tanpa Nama berkata...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....